Harm Zoutman

Afwachten tot de klant met een vraag komt, is niet mijn stijl. Ik wil de klant vóór zijn, inspelen op zijn plannen en op tijd adviseren. Als ik iets lees, denk ik meteen: welke klant heeft hier iets aan? Wat kan ik regelen of adviseren? Dat is advies geven op maat in de praktijk.

Mijn rol is die van adviseur, de klant is zelf verantwoordelijk. Ik geef een goed onderbouwd advies en de klant beslist wat hij daarmee doet. Soms geef ik een duwtje in de goede richting. Ik probeer diverse keuzes voor te leggen en zeg er wel expliciet bij wat er naar mijn mening het beste aansluit bij de situatie van de klant.

Financiële huisarts

Klanten kunnen mij voor alles bellen. Ook als het gaat om iets wat niet meteen werkgerelateerd is. Dan kijken we samen wat de beste oplossing is. Kom ik er niet uit, dan verwijs ik door naar iemand die wel kan helpen. In die zin ben ik de financiële huisarts van de klant. Meestal kan ik bij mijn collega’s binnen Noord Negentig terecht: het voordeel van een breed georiënteerd kantoor is dat we van vele markten thuis zijn. Zelf ben ik goed onderlegd in belastingheffing over de grens met betrekking tot de 30% regeling en fiscale aspecten van samenwerkingsverbanden.