Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

N90 G2 K 1 1
“We staan er precies hetzelfde in”
mei 03, 2024

Rob de Beus en opvolger Jonathan Zaagman: “We staan er precies hetzelfde in.”

Ruim dertig jaar was Rob de Beus vennoot van noord negentig. Jonathan Zaagman nam op januari 2024 het stokje van hem over. Samen blikken ze terug en vooruit. Hoe is hun vak de afgelopen jaren veranderd? En wat mag jij als zakelijke relatie van Jonathan en noord negentig verwachten? Jonathan: “Ik zet de warme band die mensen met Rob hadden graag voort.”

2345678

Rob: “Wat maakt dit werk eigenlijk zo interessant voor jou?”

Jonathan: “Bij noord negentig kan ik naast de ondernemer staan. Ik ben meer een adviseur en minder een accountant. Het gaat om veel meer dan de jaarrekening. Als een soort financieel huisarts denk ik mee en kom ik met goede oplossingen. We pakken het op en het komt gewoon voor elkaar! Zo geven we een stukje gemoedsrust. Die hechte samenwerking, zonder mijn onafhankelijkheid te verliezen, is bijzonder. Hierbij helpt het denk ik dat noord negentig geen onderdeel is van een veel grotere organisatie. Bij enorme organisaties kan de structuur je tegenwerken, alsof je een mammoettanker in het Panamakanaal probeert te keren. Noord negentig is een mooie boot die hard genoeg gaat, maar wel kan keren en af en toe tegen de stroom in kan varen.”

Jonathan: “Heb je de afgelopen dertig jaar veel zien veranderen?”

Rob: “Mijn standpunt is altijd geweest: informeel waar het kan, formeel waar het moet. Het gaat om het belang van de klant. Dat zit altijd in je achterhoofd. Maar de regeldruk is wel enorm toegenomen. Alles is aangescherpt en dus moet er meer formeel en kan er minder informeel. Onze klanten merken dat ook. Het is steeds meer onze taak om ondernemers juist daarmee te helpen: ze te laten ondernemen in een steeds formeler wordende wereld. Een andere grote verandering is natuurlijk de automatisering. Je moet daarin mee als accountantskantoor en dat is ook goed. Onze buitenste schil is betrokken en persoonlijk; de machinekamer moet vooral efficiënt zijn.”

Rob: “Wat zie jij als de grootste uitdaging voor ondernemers?”

Jonathan: “Wat je zegt over regelgeving, vind ik ook belangrijk. In die stijl gaan we gewoon door. We blijven goed in kaart houden aan welke regels klanten moeten voldoen. Verder ben ik wel benieuwd naar wat AI voor ons vak kan betekenen. Zeker ook in het licht van personeelstekorten waar veel van onze klanten mee kampen. Een andere uitdaging is de financierbaarheid van investeringen. Banken willen bijvoorbeeld vaak niet meer instappen, als een investering niet aan bepaalde duurzaamheidscriteria voldoet. Dan moeten we samen op zoek naar andere oplossingen. Dat vergt creatief denkwerk en een groot netwerk.”

5618481

Jonathan: “Wat heb jij altijd belangrijk gevonden in je relatie met klanten?”

Rob: “Een warme band. Zeker in een wereld met steeds meer technologie hebben mensen juist behoefte aan menselijk contact. Als adviseur hield ik me niet alleen bezig met de financiën, maar was ik ook op de hoogte van het privéleven van klanten. Bijvoorbeeld hun gezinssituatie of dat er iets speelt. Dat we dat bij noord negentig zo belangrijk vinden, komt ook doordat we zelf óók ondernemer zijn. We begrijpen dat het om écht geld gaat. Elke euro die een bedrijf raakt, raakt de ondernemer ook privé. Dat geeft natuurlijk onzekerheid en daarin kunnen wij toegevoegde waarde bieden. Die aanvulling in de persoonlijke sfeer.”

Rob: “En jij? Hoe ziet jouw ideale klantrelatie eruit?”

Jonathan: “Precies die nauwe band die jij ook al noemt. Ik ben afgestudeerd op de toevoeging van waarde in een netwerk. Kort door de bocht was de conclusie: hoe meer partijen bereid zijn samen te werken en kennis te delen, hoe meer waarde er ontstaat in het netwerk. Klant, leverancier, iedereen: we moeten ons openstellen en kennis delen. Vervolgens kun je alles bij elkaar optellen en zo samen tot een waardestijging komen. Die manier van denken is ook prima toepasbaar op mijn relaties bij noord negentig. Twee weten gewoonweg meer dan één.”

Jonathan: “Willen klanten tegenwoordig iets anders van ons dan vroeger?”

Rob: “Zeker. Meer dan vroeger hebben ondernemers behoefte aan een proactieve adviseur. Dat is ook logisch met al die extra regels. En alle nieuwe oplossingen, zoals crowdfunding en bitcoins. Daarnaast is de snelheid in de communicatie enorm veranderd. Vroeger stuurde je een brief en was de reactietijd misschien wel twee weken. De telefoon en fax hebben dat enorm verkort. En met e-mail schakel je nog veel sneller. Dat kan niet altijd; we werken immers voor meer dan één ondernemer. Maar het is wel fijn dat je kunt klaarstaan, als er iets speelt. Dat je een klant ’s avonds kunt geruststellen dat het echt allemaal goed gaat komen.”

N90 G2 K 1

Rob: “Wat kunnen klanten van jou en noord negentig verwachten?”

Jonathan: “Vooral dat zij hetzelfde serviceniveau blijven ervaren. De warme band die ze met jou hadden, hebben ze als het goed is ook met mij. Dat is mijn inzet. We staan er wat dat betreft ook precies hetzelfde in. Dat is denk ik zelfs een van de redenen waarom noord negentig juist voor mij heeft gekozen als jouw opvolger. Je moet immers bij je klanten passen. En jouw klanten zijn om een bepaalde reden juist bij jou terechtgekomen. Dat zet ik graag voort. Dat geldt trouwens voor heel noord negentig. Deze betrokken en persoonlijke stijl zit in ons DNA.”

Wie is Rob de Beus?

Rob is in 1992 als vennoot bij noord negentig gekomen. In drie decennia heeft Rob ons kantoor zien groeien van 14 naar zo’n 75 medewerkers. Hij wist al langere tijd dat hij het vanaf zijn 60ste rustiger aan wilde gaan doen. In zijn vrije tijd is hij een fanatiek skiër. Ook houdt hij van reizen, het liefst naar warmere culturen. Bijvoorbeeld naar Brazilië, het thuisland van zijn schoonfamilie.

894848948

Wie is Jonathan Zaagman?

Jonathan is geboren en getogen in de stad Groningen. Hij studeerde marketing en werkte een aantal jaren in het bank- en verzekeringswezen. Vlak voor zijn 30ste besloot hij een switch te maken. Hij ging weer studeren, dit keer in Tilburg, en werd registeraccountant. Vervolgens verhuisde hij terug naar ‘zijn stad’ Groningen en deed ervaring op bij verschillende kantoren. Robs nieuwe toekomst bracht noord negentig op zijn pad. Na een warme overdracht heeft hij het klantenpakket van Rob inmiddels volledig omarmd. Hij heeft weinig tijd voor hobby’s, maar maakt graag tijd vrij voor koken. Daarnaast houdt hij van sleutelen aan oude auto’s.

2345678