Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

feb 14, 2023

Meer schone bedrijfswagens op de weg

Het aantal schone, lichte bedrijfsauto’s in Nederland stijgt. In 2014 reden er 1.200 van dit soort bedrijfswagens rond. In 2022 was dat meer dan 11.000. Dat blijkt uit het eerste deel van het Trendrapport Logistieke Voertuigen 2022.


In Nederland rijden ruim een miljoen lichte bedrijfsvoertuigen rond. Verreweg het grootste deel daarvan (93%) rijdt op diesel. Samen zijn lichte bedrijfsvoertuigen verantwoordelijk voor 12% van de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse verkeer. Lichte bedrijfswagens zijn bedrijfsbusjes en pick-up trucks van maximaal 3,5 ton.
Schone bedrijfswagens zijn volledig uitstootvrij (zero-emissie, ZE). ZE-voertuigen rijden door een elektromotor. Op dit moment is 1,1% van alle lichte bedrijfswagens uitstootvrij, maar dat aandeel groeit. Nederland probeert het verkeer op allerlei manieren schoner te maken. Bijvoorbeeld met subsidies zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de SEBA kunnen ondernemers (en non-profitinstellingen) een subsidie krijgen van maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. Middelgrote en grote ondernemers ontvangen met deze regeling 10% van de netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Bij een voertuigcategorie N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo ontvangt de ondernemer 10% van de verkoopprijs zonder btw. Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen is het subsidiepercentage 12%. Meer informatie en de voorwaarden zijn te vinden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba. Met de MIA\Vamil kan bij aanschaf van stille, schone en zuinige transportmiddelen een belastingvoordeel worden verkregen. Bijvoorbeeld elektrische bestelauto’s of waterstof personenauto’s. Meer informatie is te vinden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers/mobiliteit.
Daarnaast helpen zero-emissiezones mee om de CO2-uitstoot te verminderen. In deze zones mogen alleen vracht- en bestelwagens rijden die volledig uitstootvrij zijn. Op dit moment willen al 28 steden in 2025 een zero-emissiezone invoeren.
In het Trendrapport kan men zien hoe voertuigen van ondernemingen in Nederland zich ontwikkelen. Het eerste deel van het Trendrapport Logistieke Voertuigen 2022 gaat over de lichte bedrijfsvoertuigen. Later dit jaar komt een nieuwe editie van het rapport over zware bedrijfsvoertuigen.

Bron: RVO 07-02-2023