Meer schone bedrijfswagens op de weg
Het aantal schone, lichte bedrijfsauto’s in Nederland stijgt. In 2014 reden er 1.200 van dit soort bedrijfswagens rond. In 2022 was dat meer dan 11.000. Dat blijkt uit het eerste deel van het Trendrapport Logistieke Voertuigen 2022.
In Nederland rijden ruim een miljoen lichte bedrijfsvoertuigen rond. Verreweg het
grootste deel daarvan (93%) rijdt op diesel. Samen zijn lichte bedrijfsvoertuigen
verantwoordelijk voor 12% van de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse verkeer. Lichte bedrijfswagens zijn bedrijfsbusjes en
pick-up trucks van maximaal 3,5 ton.
Schone bedrijfswagens zijn volledig uitstootvrij (zero-emissie, ZE). ZE-voertuigen
rijden door een elektromotor. Op dit moment is 1,1% van alle lichte bedrijfswagens
uitstootvrij, maar dat aandeel groeit. Nederland probeert het verkeer op allerlei
manieren schoner te maken. Bijvoorbeeld met subsidies zoals de Subsidieregeling Emissieloze
Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de SEBA kunnen ondernemers
(en non-profitinstellingen) een subsidie krijgen van maximaal € 5.000 per bedrijfsauto.
Middelgrote en grote ondernemers ontvangen met deze regeling 10% van de netto catalogusprijs
bij een voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties
die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Bij een voertuigcategorie
N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo ontvangt de ondernemer 10% van de verkoopprijs
zonder btw. Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen is het subsidiepercentage
12%. Meer informatie en de voorwaarden zijn te vinden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba. Met de MIA\Vamil kan bij aanschaf van stille, schone en zuinige transportmiddelen
een belastingvoordeel worden verkregen. Bijvoorbeeld elektrische bestelauto’s of waterstof
personenauto’s. Meer informatie is te vinden op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers/mobiliteit.
Daarnaast helpen zero-emissiezones mee om de CO2-uitstoot te verminderen. In deze zones mogen alleen vracht- en bestelwagens rijden
die volledig uitstootvrij zijn. Op dit moment willen al 28 steden in 2025 een zero-emissiezone
invoeren.
In het Trendrapport kan men zien hoe voertuigen van ondernemingen in Nederland zich
ontwikkelen. Het eerste deel van het Trendrapport Logistieke Voertuigen 2022 gaat
over de lichte bedrijfsvoertuigen. Later dit jaar komt een nieuwe editie van het rapport
over zware bedrijfsvoertuigen.
Bron: RVO 07-02-2023