Onderzoek naar dalende verkoop elektrische auto’s
Sinds het begin van 2023 dalen de subsidieaanvragen voor nieuwe particuliere elektrische personenauto’s tot € 45.000 fors. Het kabinet laat daarom onderzoek uitvoeren naar de oorzaak. Staatssecretaris Heijnen verwacht dit najaar de resultaten schrijft zij in antwoord op Kamervragen over de ingroei van elektrische auto’s.
De staatssecretaris geeft aan nog steeds achter het streven te staan dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Het stimuleringspakket van het kabinet dit voorjaar bevat geen aanvullende maatregelen om de verkoop van nieuwe elektrische auto’s te bevorderen. De lagere verkoopcijfers zijn een ongewenste ontwikkeling in het streven dat vanaf 2030 alle nieuwe verkochte auto’s volledig elektrisch zijn. Daarom laat de staatssecretaris een onderzoek uitvoeren.
Regeling CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit Het is onbekend voor hoeveel extra nieuw verkochte elektrische auto’s de (aangescherpte)
regeling CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit zorgt. Vanaf 2024 moet een werkgever met
honderd of meer werknemers aan de RVO rapporteren over de zakelijke reizen en het
woon-werkverkeer van zijn werknemers. Werkgevers mogen zelf bepalen hoe zij de werkgebonden
personenmobiliteit verduurzamen. Dit kan door inzetten van (nieuwe) elektrische auto’s,
maar kan ook door medewerkers (meer) gebruik te laten maken van de (elektrische) fiets
of het openbaar vervoer of door hen te stimuleren om vaker thuis te werken. Uit de
verplichte rapportages, die werkgevers per 2024 jaarlijks moeten indienen, zal gaan
blijken of werkgevers hun CO2 uitstoot omlaag brengen. Werkgevers worden niet verplicht tot het aanschaffen van
nieuwe elektrische auto’s van de zaak. De keuzes die werkgevers rond verduurzamen
maken, zijn af te leiden uit het jaarlijkse werkgeversonderzoek.
Verder gaat de staatssecretaris in op een vraag over het (fiscale) stimuleringsbeleid
voor elektrische auto’s in Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden en België.
Bron: Min. IenW 17-08-2023.