Jos de Haan

Het is onze hoofdtaak om ervoor te zorgen dat de klant zijn zaken administratief goed voor elkaar heeft. Ik stem met klanten af hoe ver wij daarin gaan en wat ze zelf liever doen. De tijd van de schoenendoos met bonnetjes is wel een beetje voorbij. Door de digitale mogelijkheden van nu doen klanten meer zelf. Zo houden ze zelf de vinger aan de pols. 

Minstens een keer per jaar wil ik om tafel met mijn klanten. Als het niet lukt om elkaar persoonlijk te zien, dan doen we het telefonisch. Dat contact is erg belangrijk. We bespreken niet alleen de cijfers, maar ook hoe het met de klant persoonlijk gaat. Ook hebben we het over financiële beslissingen die de klant wil nemen. In de praktijk zien wij dat bijvoorbeeld huisartsen ervaren dat de administratieve lasten hen steeds meer boven het hoofd groeien. Is het verstandig om een extra personeelslid aan te nemen die dat werk overneemt of om het uit handen te geven? Als zo’n vraag aan de orde is, maak ik samen met de klant de rekensom en bespreken we de voor- en nadelen, zodat zij of hij een weloverwogen besluit kan nemen. 

Trends bijhouden

Persoonlijk advies op maat geven lukt alleen als je je klanten goed kent. Als een klant tussendoor belt met een vraag hoef ik de gegevens niet eens op te zoeken: ik ken de dossiers uit mijn hoofd. Verder moet je weten wat er speelt: in de zorg, maar ook op fiscaal gebied. Op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen op financieel en zorggebied is essentieel als je hier werkt.