Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

dec. 19, 2019

Minder fysieke winkels, meer webwinkels

In tien jaar tijd is het aantal winkelvestigingen met ruim 11% gedaald. De afname van het aantal fysieke winkels deed zich vooral voor bij winkels in in dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding. In dezelfde periode nam echter het aantal webwinkels fors toe.
Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 86.000 fysieke winkelvestigingen. In 2010 waren dat er nog ruim 97.000. De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met de verdere groei van het online winkelen. Het aandeel Nederlanders dat online aankopen doet, is verder gestegen. In 2019 kocht 79% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat 64%. Het aantal webwinkels is verdrievoudigd in de periode 2010-2019. Maar niet alleen de detailhandel is meer online gaan verkopen. Ook de groothandel en industrie gebruiken steeds vaker dit kanaal om hun producten direct aan de consument te verkopen. Het aantal webshops is in de periode 2010-2019 verdrievoudigd tot 40.000.
Vooral non-food winkels verdwenen uit het straatbeeld. Van de ruim 78.000 non-foodvestigingen in 2010 waren er begin 2019 nog 67.000 over (-15%). Dit betreft vooral winkels met een assortiment dat door consumenten nu veelal online wordt aangeschaft, zoals dvd’s en cd’s, boeken en kranten, speelgoed, fotografiebenodigdheden, schoenen en sportartikelen. Ook consumentenelektronica, zoals huishoudelijke apparaten of computers, is in steeds minder fysieke winkels te koop. De terugloop onder kledingwinkels is minder hard gegaan, de afname ligt rond het gemiddelde. Wel is het aantal winkels in baby- en kinderkleding gehalveerd. Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Het aantal winkels in woninginrichting nam toe, net als het aantal warenhuizen (winkels met een breed algemeen assortiment). Ook winkels gespecialiseerd in communicatie(apparatuur) zoals mobiel bellen schoten als paddenstoelen uit de grond.
De winkeldichtheid, het aantal winkels per duizend inwoners, is afgenomen van 6 in 2010 naar 5 winkels per duizend inwoners in 2019. De hoogste winkeldichtheid is in Zeeuws-Vlaanderen, met bijna 7 winkels per duizend inwoners. In 2010 was dit nog 8. In Flevoland is de winkeldichtheid het laagst, met nog geen 4 winkels per duizend inwoners.
Bron: CBS 18-12-2019