Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

aug. 04, 2017

Misleidende reclame-uiting levertijd

De Reclame Code Commissie heeft zich gebogen over de vraag of een uiting misleidend en daardoor oneerlijk kan zijn als deze niet waargemaakt wordt.
Een man heeft op 26 mei 2017 voor 23:59 uur een televisie besteld die volgens uiting van Coolblue de volgende dag geleverd zou worden. Dat is niet gebeurd. Levering vond pas plaats op 2 juni 2017. De man vindt de uiting van Coolblue ‘voor 23:59 uur besteld, morgen in huis’ misleidend omdat deze niet wordt nagekomen. Hij dient hierover een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Coolblue is van mening dat geen sprake is van reclame. Voor zover de uiting wel als reclame moet worden beschouwd, is Coolblue van mening dat de uiting niet misleidend maar realistisch is. De Commissie oordeelt dat de uiting ‘voor 23:59 uur besteld, morgen in huis’ een aanprijzend karakter heeft, wat de uiting reclame maakt. Deze uiting kan de reden zijn dat consumenten het product op de website van Coolblue kopen in plaats van elders, waar deze snelle levering niet wordt aangeboden. De Commissie stelt vast dat de uiting te absoluut is. De uiting wordt zonder enig voorbehoud gedaan, terwijl erkend wordt dat de beloofde levertijd van één dag soms niet wordt gehaald. Het beroep op overmacht in verband met de afhankelijkheid bij de levering van Post NL faalt daarom ook. De Commissie oordeelt dat de bestreden uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering als bedoeld in art. 8.2 sub b Nederlandse Reclame Code. Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij Coolblue te bestellen, is de Commissie voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen die hij anders niet had genomen. Om die reden heeft de Commissie op 4 juli 2017 beslist dat de uiting misleidend is en daardoor oneerlijk in de zin van art. 7 Nederlandse Reclame Code. De Commissie beveelt Coolblue aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Bron: RCC 4-07-2017