AanZET-subsidiepot al leeg
De subsidiepot voor de aanschafsubsidieregeling voor Zero-Emissie Trucks voor 2023 is al weer leeg. Het totale budget voor 2023 is in één dag overtekend.
Ondernemers kunnen tot maximaal 60% van de meerprijs aan subsidie en belastingvoordeel.
Om het MKB een extra steuntje in de rug te geven, krijgen kleine ondernemers een hoger
subsidiepercentage dan grote ondernemingen. Dit jaar was er in totaal € 30 miljoen
beschikbaar. Daarmee komen er zo’n 400 nieuwe schone vrachtwagens op de weg. Het gaat
om batterij- én waterstofelektrische vrachtwagens.
Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones invoeren waar vanaf 2025 alle
nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos rijden. Voor bestaande bestelbussen
en vrachtwagens gelden landelijke overgangstermijnen, van maximaal vijf jaar.
Daarnaast gelden een aantal uitzonderingen voor bijzondere voertuigen waar nog geen
zero-emissie alternatief voor bestaat. Ook stelt het kabinet subsidies beschikbaar.
Niet alleen voor de aanschaf van vrachtwagens, maar ook voor bestelbussen (SEBA).
Naar verwachting worden begin 2024 subsidieregelingen voor publieke en private logistieke
laadinfrastructuur opengesteld. 28 steden hebben inmiddels aangegeven een zero-emissiezone
in te gaan voeren. RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn
veel meer financiële middelen vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten
uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen.
Bron: Min. I&W 05-04-2023, RAI vereniging 05-04-2023