Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

apr. 06, 2023

AanZET-subsidiepot al leeg

De subsidiepot voor de aanschafsubsidieregeling voor Zero-Emissie Trucks voor 2023 is al weer leeg. Het totale budget voor 2023 is in één dag overtekend.


Ondernemers kunnen tot maximaal 60% van de meerprijs aan subsidie en belastingvoordeel. Om het MKB een extra steuntje in de rug te geven, krijgen kleine ondernemers een hoger subsidiepercentage dan grote ondernemingen. Dit jaar was er in totaal € 30 miljoen beschikbaar. Daarmee komen er zo’n 400 nieuwe schone vrachtwagens op de weg. Het gaat om batterij- én waterstofelektrische vrachtwagens.
Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones invoeren waar vanaf 2025 alle nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos rijden. Voor bestaande bestelbussen en vrachtwagens gelden landelijke overgangstermijnen, van maximaal vijf jaar.
Daarnaast gelden een aantal uitzonderingen voor bijzondere voertuigen waar nog geen zero-emissie alternatief voor bestaat. Ook stelt het kabinet subsidies beschikbaar. Niet alleen voor de aanschaf van vrachtwagens, maar ook voor bestelbussen (SEBA). Naar verwachting worden begin 2024 subsidieregelingen voor publieke en private logistieke laadinfrastructuur opengesteld. 28 steden hebben inmiddels aangegeven een zero-emissiezone in te gaan voeren. RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële middelen vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vracht­wagenheffing alvast naar voren te halen.

Bron: Min. I&W 05-04-2023, RAI vereniging 05-04-2023